טיפול בדיכאון בטיפול זוגי מגביר את שביעות הרצון מהזוגיות

 

דיכאון הוא אחת מבעיות בריאות הנפש הנפוצות ביותר שאנשים מתמודדים איתם כיום. כאשר רמות הלחץ עולות, מנגנוני ההתמודדות נכשלים, הנפש מחליטה לסגת לחלוטין אל חוסר תחושה. דיכאון היה מטופל בעבר בשילוב של טיפול תרופתי ופרטני. טיפול זוגי מוכיח את עצמו כמוצלח מאוד בטיפול בדיכאון. אני רוצה לבחון את היתרונות של טיפול זוגי מול טיפול פרטני בדיכאון.

בזמן שחקרו את היעילות של טיפול זוגי בדיכאון, החוקרים הגיעו לתוצאה בלתי צפויה. במהלך טיפול זוגי, בעוד שהתסמינים של דיכאון נעלמו מ”המטופלים”, בני הזוג נטו להיות מדוכאים. ככל שהמפגשים נמשכו, גם השותפים התאוששו. במעקב הזוגות הביעו שביעות רצון מוגברת מהזוגיות בנוסף להיותם נקיים מתסמיני דיכאון.

אנה אובחנה כחולה בדיכאון ורופא המשפחה שלה הפנה אותם לטיפול זוגי. כשבעלה ג’ון הוזמן למפגשים בהתחלה הוא היה תמה. הוא הרגיש מואשם בדרך כלשהי. לעתים קרובות בני הזוג ניגשים בהתגוננות עד שהם מבינים שיש בזה משהו חיובי גם עבורם.

אנה הצליחה לזהות ולבטא את צרכיה ורגשותיה בטיפול. ג’ון גילה מימדים חדשים על אנה למרות שהם נשואים 26 שנים. נחקרה חוסר היכולת שלה לטעון את עצמה. אביה היה אדם אלים שלא יכול היה להתמודד עם שום רגש קיצוני. אנה עודדה לקחת אחריות על צרכיה. בינתיים ג’ון הבין איך הפחד שלו לא להיות מספיק טוב בשבילה הפך אותו לאדם מדכא. זו הייתה הנקודה שג’ון נכנס לדיכאון לזמן מה. במשך הזמן אנה הצליחה להרגיע אותו באהבתה ובמחויבותה כלפיו. זה הפך לנקודת המפנה של הטיפול שלהם.

אני מאמין שטיפול זוגי הוא בחירה אתית יותר של טיפול בדיכאון.  מטפלת זוגית בעיות מתעוררות במערכות יחסים והן נפתרות בצורה הטובה ביותר במערכות יחסים. אם אנה הופנתה לטיפול פרטני היא הייתה עובדת על יכולתה לבטא את צרכיה, אבל ג’ון לא היה מצליח להבין את השינויים שלה ואולי היה מאוים עוד יותר ומגביל וכועס יותר כתוצאה מכך. עם זאת, עם טיפול זוגי, גם לג’ון וגם לאנה הייתה תובנה מסוימת לגבי האופן שבו הם מתייחסים זה לזה. הם גם הצליחו להשתמש בבטיחות ההקשר הטיפולי כדי להחליף דפוסים ישנים בדפוסים מספקים יותר.

אז ג’ון לא היה הסיבה לדיכאון שלה. חוויות העבר שלהם, הפחדים והאופן שבו הם התחברו זה לזה היו חלק מהסיבה. טיפול זוגי עובד כזרז שמביא את הבעיות בזוגיות ואז, כשהן מעובדות, הוא מקרב בין זוגות.

שיתוף בזמנים קשים, פגיעות אחד עם השני, ביטוי השפעת פצעי העבר על ההווה במהלך הטיפול מגבירים את האינטימיות של הזוגות וכתוצאה מכך את ההגשמה הזוגית. אני ממליץ בחום לטיפול זוגי אם אחד מבני הזוג סובל מדיכאון, זוהי הזדמנות לרווחה מוגברת לשני הצדדים בקשר.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *